Onlinerapport - Onepager

Året på en enda sida?

Årsredovisningen och hållbarhetsrapporten är utan tvivel de mest förtroendeskapande dokument som ditt företag producerar. Ofta trycks de och publiceras sedan som en pdf på webben. Att klicka på en pdf-länk för en kanske 200 sidor stor rapport funkar ju om dina intressenter har gott om tid – och stor skärm.

Året på en enda sida?

Som en av landets största rådgivare kring årsredovisningar märker vi ett allt starkare intresse för att sammanfatta redovisningen online. Den senaste trenden är så kallat one page-format. Detta innebär att vi skapar innehållet som en löpsedel med året och bolaget i korthet, för att sedan länka till fördjupad information i pdf:en. Du fokuserar helt enkelt på huvudbudskapen för dem som inte har tid, eller lust, att läsa hela rapporten. Ditt företag har kanske lagt hundratals timmar på formuleringar och att välja bilder för årsredovisningen eller hållbarhetsrapporten. Med en onepager på din sajt optimerar du det redan framtagna innehållet till webben som kanal.

Här är ett riktigt bra exempel på innehåll i en onepager från British Telecom.

Ett bra exempel på utformning hämtar vi från General Electrics, men ursprungsidén spårade nog ur lite eftersom de har lagt hela framvagnen som ett enormt VD-ord på en sida.

Våra kunder fokuserar gärna sina onlineversioner på de delar som är komplexa att beskriva i tryck, och kanske har flera dimensioner. Flera lägger även till material som inte finns i trycksaken, till exempel case och film som redan finns framtaget för effektiva budskap och resurseffektivitet. Här kommer två inspirationslänkar från Svenska Spel och Stena.

Vill du också effektivt använda det material du redan har tagit fram online? Kontakta gärna oss. Och det är egentligen det enda du behöver göra – resten kan vi ta hand om.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Cecilia Gravenfors, Business Director på Solberg

Cecilia Gravenfors

Business Director, Partner

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.