Fyra djävulska tips för internkommunikation i coronatider

Att kommunicera under pandemi var det få svenska företag som hade koll på före våren 2020. Hur medarbetare reagerar på kommunikation under en pandemi är naturligtvis olika från person till person, men det finns en del intressant forskning om hur vi påverkas när vi står inför nya situationer.

Fyra djävulska tips för internkommunikation i coronatider

Ett par av dessa är särskilt intressanta:

Dunning-Kruger-effekten är en förvrängning av vår självuppfattning som innebär att vi ser oss själva som smartare och mer kompetenta än vad vi egentligen är.

Konfirmeringsbias innebär att vi möter varje fråga, situation och sammanhang med någon form av förutfattad mening.

Bara dessa två fenomen gör att interninformation under en pandemi är svår att lyckas med. Det blir snabbt ryktesspridning; självutnämnda experter ifrågasätter både beslut och kommunikation. Men det finns erfarenheter att hämta:

Better the devil you know: I reseledarbranschen vet man sedan länge att om bussen till Alicante har punktering och två passagerare är kräksjuka, är det bättre att tala om att så är fallet, innan du försöker lösa problemet. Människor blir lugnare om de får all information man har, även om den inte är rolig.

Speaking of the devil: Människor blir lugnade av att man talar om vilken tidpunkt man kommer med uppdaterad information och att man håller sig till den tidplanen, även om man vid den tidpunkten inte har någon ny information.

Give the devil his due: Var tydlig med att ni inte har alla svar, men att ni gör så gott ni kan och försöker dela den information ni får. Var ödmjuka och försök att bekräfta de medarbetare som är oroliga.

The devil is in the details: Lova inte något ni inte kan hålla.

Vi och våra kunder hoppas i skrivande stund att vi snart ska få kommunicera om andra saker än pandemin. Men det finns ett ryskt ordspråk som säger: You get used to everything – even hell.

Lästips: Micco Grönholm om Pandemins psykologi

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Cecilia Gravenfors

Cecilia Gravenfors

Business Director

Senior IR-rådgivare

22 mars 2022

Vi på Solberg hjälper våra kunder att bli ännu bättre i sitt IR-arbete och att kommunicera det effektivt. Vi är grymma på rapportering och tillsammans med våra kunder vinner vi varje år priser både i Sverige och internationellt. Till vårt växande rådgivningsteam söker vi nu en senior rådgivare.

Senior hållbarhetsrådgivare

22 mars 2022

Vi behöver bli fler i vårt Hållbarhetsteam! Solberg är en av Sveriges ledande kommunikationsbyråer. Vi söker nu en engagerad, driven och erfaren kollega som brinner för hållbarhet och kommunikation.

Hur gör du Sveriges bästa årsredovisning?

25 oktober 2021

Nils Liliedahl, juryordförande för Sveriges bästa årsredovisning, besökte Solberg och berättade under det här webinaret om tävlingen och tipsade om saker som gör din årsredovisning bättre.