Kan en robot skapa ett starkt varumärke?

”98 procent. Så stor är risken att du blir ersatt av en robot inom 20 år, om du är fotomodell. (Det tål tilläggas att ingen kan vara fotomodell så länge. Varningen gäller alltså endast nyfödda personer.)” Tidningen Faktum

Kan en robot skapa ett starkt varumärke?

Varje vecka matas vi med nya artiklar om hur robotar och botar kommer att ta över våra jobb. Topplistor, eller ska vi kalla det bottenlistor, över de mest hotade yrkesrollerna har blivit ett återkommande inslag. Enligt dem är mina kollegor och jag i kommunikationsbranschen bland de första som kommer att bli utbytta. (Förutom fotomodellerna då, om man ska tro Faktum.)

För en dryg månad sedan besegrade AI-programmet AlphaGo den 18-faldiga världsmästaren i det strategiska spelet Go. Maskinerna är intelligentare och mer läraktiga än någonsin, och utvecklingen går fort framåt. De är bättre än människor på att ställa cancerdiagnos. Ett avancerat system som kombinerar 21 olika prognos-, optimerings- och rekommendationsprogram sköter stora delar av Amazons affärsstrategiska arbete.

Trots detta är jag inte särskilt orolig för framtiden i vår bransch. En robot kan ge ett korrekt referat av en fotbollsmatch – men blir det roligt? En chatbot kan ersätta kundservice på företagets webbplats – men blir det personligt? När det kommer till kvalitativa tolkningar och upplevelser är våra robotar ännu inte särskilt duktiga.

Två färska exempel på när det går fel är Microsofts chatbot Tay som började hylla Hitler inom ett dygn, och bildtolkningsprogrammet Captionbot som inte kan skilja på Michelle Obama och en mobiltelefon.

Faktainsamling och kvantitativ analys är viktiga grunder för en stark strategi, men det krävs något mer. Och om de flesta företag har en datorbaserad affärsstrategi – hur ska de då särskilja sig från konkurrenterna? Den mänskliga förmågan att se helhten, kunna byta perspektiv, ställa frågor som inte redan har ställts och att ta fram det oförutsägbara – det kan vi inte programmera. Och det är när kreativitet och analys samverkar som vi skapar ett starkt varumärke – det som känns i magen! Där kan robotarna inte besegra oss. 

Eller?

Källor och lite underhållande (eller kanske skrämmande) läsning:

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Fredrik Rittberger, Senior Consultant and Digital Advisor på Solberg

Fredrik Rittberger

Seniorkonsult och digital rådgivare

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.