Almedalsveckan 2016

Många OLIKA röster i Almedalen

Almedalen är en ankdamm för politiker och PR-konsulter. Känner du igen beskrivningen? Fortfarande hävdar journalister och en del samhällsdebattörer att Almedalen är en tummelplats för en inre krets, som är där för att klia varandras ryggar.

Många OLIKA röster i Almedalen

Fel, säger vi, som varit på plats.

Förra året skapades Almedalen av 1 645 arrangörer. De två största arrangörskategorierna var företag (29,4 %) och intresseorganisationer (25,4 %). Mer än hälften av allt som sker i Almedalen arrangeras av samhällsintressen utan partipolitiska förtecken.

Partipolitiken står bakom en mycket liten del av arrangemangen. 2015 var riksdagspartier, övriga partier och politiska organisationer värdar för 4,2 % av arrangemangen. Detta enligt officiell statistik från Almedalsveckan

Med intressenter från hela samhällsspektrat på plats finns unika möjligheter till dialog, nya idéer och samarbeten. Vad kan hända i ett möte mellan Swedavia, ESF-rådet, Proffice och Relationista på temat Så här snabbar vi på integrationen? Här finns ingen politiker alls på scenen. 

Och vad kan hända när Volvo Bussar, Manpower, MTR och Trafikutskottets ordförande möts för att diskutera hur man kan göra kollektivtrafiken intressant för många fler

Eller när framtidsfrågan fossiloberoende fordonsflotta 2030 diskuteras? De flesta fordon kör idag på fossila drivmedel. Laddinfrastruktur, prisvärda fordon och smart bostadsplanering kan få fart på omställningen. Men utan samarbete går det inte att hitta en effektiv marknadsmodell.

Där kom det igen: samarbete.

Kom gärna och lyssna – och samarbeta! Solberg är på plats och modererar seminarier för Regional Energi, intresseorganisationen för Sveriges kommunägda energibolag.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Cecilia Gravenfors, Business Director på Solberg

Cecilia Gravenfors

Business Director, Partner

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.