Vad vi kan lära av Tories seger-kampanj

Stor seger för Tories i det brittiska valet och det är tre saker som har påverkat utgången.

Vad vi kan lära av Tories seger-kampanj

För det första har britterna själva tröttnat på förhalandet av Brexit. Även om en majoritet av britterna inte vill lämna EU, så är de negativa till hur parlamentet har hanterat folkomröstningsresultatet.

För det andra så är väljarna allergiska mot osäkerhet. Under lång tid var det osäkert hur Labour ställde sig till Brexit. Till slut landade Labour i att deras alternativ var en omförhandling med EU om utträdet som i så fall skulle hanteras i en ny omröstning.

För det tredje var Tories kampanj väldigt effektiv. Den var smart, tydlig och rolig.

 

För oss som brinner för kommunikation är slutsatsen: Våga vara personlig, Våga vara visionär. Och våga välja tydliga budskap.

Vill du veta mer? Hör av dig eller läs mer om kommunikation som gör nytta.

Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till

Robert Odenjung, Senior Consultant and PR and Brand Strategy Advisor på Solberg

Robert Odenjung

Seniorkonsult och rådgivare PR och varumärke

Lärdomar av Oceana-branden

26 mars 2024

Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.