Solberg Insights 2023 – Trendspaning inom års- och hållbarhetsrapportering
Den 31 maj arrangerade vi Solberg Insights 2023, ett frukostseminarium där vi presenterade trender inom års- och hållbarhetsrapportering. Vi berättade också om vad som händer inom hållbarhetsområdet och kommande rapporteringskrav för att leva upp till CSRD-direktivet.
Vår trendspaning bjöd på statistik från ett urval av årets rapporter från large- och mid cap-bolag och visade goda exempel på hur olika kommunikativa utmaningar har hanterats. En gemensam nämnare för många av de utmaningar som togs upp var hur den ökade mängden hållbarhetsinformation ska hanteras och integreras i strategi- och verksamhetsbeskrivningar.
5 spaningar:
1. Hållbarhetsnoter är populärt
2. Värdekedjor är utmärkta pedagogiska verktyg
3. Lagom hållbarhet är det som är strategiskt relevant
4. Tydliga mål gör strategin tydlig
5. Förklara dynamiken i räkningarna
Till seminariet hade vi också bjudit in två externa talare och hade nöjet att få lyssna till erfarenheter från arbete med IR-kommunikation i två olika branscher när Alexander Bergendorf, Head of IR på Axfood, och Helena Wachtmeister, CFO på Energy Save bjöd på tips och tankar på hur man bäst bedriver sitt IR-arbete.
Behöver ni assistans eller någon att bolla tanker eller idéer med vad gäller års- eller hållbarhetsredovisning eller stöd inför CSRD och ESRS, tveka inte att ta kontakt med oss – vi hjälper gärna till!
Nyfiken på att veta mer? Hör av dig till
Så här har vi gjort för att hjälpa andra
Fokus på utveckling av närsamhället
Stöd i den gröna omställningen
Presentera budskapen från delårsrapporten
Visa och förklara impact
For life. To give people freedom to move.
En årsrapport som visar på tydlig effekt
Strukturerad och pedagogisk rapportering
Smidig delårsrapportering
Tydligare profil för stadsutvecklaren
Skapa förtroende för IR-kommunikationen
Berättar historien om den fossilfria omställningen …
Bidrar till att bekämpa cancer
Från strukturerade processer till tydlig kommunikation
Framåtblickande hållbarhetsrapportering
Rapportering som tydliggör bolagets styrkor
En långsiktig ägare med säkerhet i fokus
Tillsammans ska vi besegra cancer
En rapport som ger läsaren storyn
Rapportering med människan i centrum
Välbalanserat innehåll i snygg förpackning
Skapa en rättvisande bild av bolaget
Förklara ett internationellt tankrederis affärsstrategi
Ge kvitto på att givarna gör skillnad
Lyfta en attraktiv affär
Ge verktyg för rapportering
Lyfta budskapet: Starkare tillsammans!
Tillsammans skapar vi värde
Förklara hur pensionssystemets behov tillgodoses
En rapport som ger läsaren storyn
Fokus på leverans och förändring
Rapportering med människan i centrum
Lärdomar av Oceana-branden
Under ett frukostseminarium hos oss berättade Lisebergs PR- och kommunikationschef, Mårten Westlund, för första gången publikt om kommunikationsarbetet före, under och efter branden i Oceana.
Tre tips som lyfter delårsrapporteringen
Solberg ger tre tips om en bättre delårsrapportering, nu när årsredovisningarna börjar bli klara.