Nyheter

Hållbarhet ska skapa affärsvärde

Hållbarhet ska vara en integrerad och lönsam del av affären – inte ses som ett komplicerat och kostsamt sidospår, sade Ulrika Danielson, hållbarhetschef på Gekås, när hon besökte Solberg för att berätta om hur de kombinerar snabb konsumtion med hållbarhet.

Gekås har länge arbetat med hållbarhetsfrågor, ofta drivna av medarbetare, styrelse och ägare.

Ett konkret exempel är avfallshanteringen. Med över 120 000 produkter och 133 miljoner sålda varor per år genereras stora mängder emballage. Genom att starta ett samarbete med leverantörer har Gekås minskat avfallet med flera ton – vilket är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv och leder till kostnadsbesparingar.

Ulrika berättade också om ambitionen att skapa en mer cirkulär affär, exempelvis genom att omvandla matavfall till kompost eller integrera second hand i verksamheten – åtgärder som skulle kunna öka cirkulariteten i affären.

En av de första saker som Ulrika tog tag i när hon tillträdde för ett år sedan, var att tillsammans med organisationen genomföra en dubbel väsentlighetsanalys. Därefter sköt EU på kraven för hållbarhetsrapporteringen enligt CSRD – vilket Gekås uppfattade som positivt: Mer tid till att utveckla strategier, policies och rutiner för den fortsatta utvecklingen av bolagets hållbarhetsrapportering.

Stort tack till dig Ulrika för att du delade med dig av Gekås resa. Det är tydligt att hållbarhetsarbetet inte bara handlar om att vara compliance – utan om att skapa affärsvärde.

Kontakta oss om du vill veta mer!

Camilla Holten – Seniorkonsult och rådgivare hållbarhet – Solberg Kommunikation

Camilla Holten

Seniorkonsult och rådgivare hållbarhet