Resia
Mer än 90 procent av borgenärerna godkände ackordet
... genom ett agerande som präglades av medkänsla och empati och som var neutralt och faktabaserat.
Covid-19:s konsekvenser var förödande för Resia och andra företag i resebranschen. Pandemin och UD:s beslut att avråda från alla icke nödvändiga resor gjorde att allt resande upphörde nästintill över en natt. Under den företagsrekonstruktion som följde fick Solberg möjlighet att stödja Resia i kommunikationen kring ackordet.
Tillsammans med representanter för Resia genomförde Solberg ett antal workshops som mynnade ut i kommunikationsstrategi för att få Resias borgenärer att godkänna ackordsuppgörelsen. Vi identifierade de frågor som kunderna kunde tänkas ställa och tog fram budskap och frågor-och-svar-dokument som Resias säljare kunde använda i samtalen med kunder. Dessutom hjälpte vi till med den riktade skriftliga kommunikationen till alla borgenärer.
För mer information om processen, titta gärna på vårt webinar där Resias HR- och kommunikationschef Henrik Larsson beskrev kommunikationsarbetet under rekonstruktionen.
RESULTAT
Resultatet av Resias insatser var att 91 procent av alla borgenärer aktivt valde att godkänna ackordet.